Aikaa säästämässä

Tarkoitus on vapauttaa talous- ja velkaneuvojat tekemään sitä työtä, mitä heidän pitäisi tehdä: auttaa talousasioiden kanssa kamppailevia ihmisiä. Mutta mihin se työaika nyt sitten menee?

Tavoitteet on syytä määritellä tarkasti ennen kuin alkaa mitään kehittää. Talous- ja velkaneuvonta on yksi sähköisten asiointipalvelujen kehittämishankkeen ensimmäisistä painopisteistä. Lähdimme miettimään palvelua koko yksikön voimin keväällä 2015 ja hankkeen tavoitteeksi asetimme:

  • asiakkaalle ajasta ja paikasta riippumatonta sujuvaa palvelua
  • vapauttaa asiantuntijan työaikaa
  • suojattu yhteydenpito à sähköpostista luopuminen
  • alkuneuvonta selkeäksi ja helposti ymmärrettäväksi, esim. useimmin kysytyt kysymykset, selkeät ja toimivat www-sivut

Minä jäin miettimään yhtä noista tavoitteista, vapauttaa asiantuntijan työaikaa. Sen tarkoitus on hyvä, vapauttaa talous- ja velkaneuvojat tekemään sitä työtä, mitä heidän pitäisi tehdä: auttaa talousasioiden kanssa kamppailevia ihmisiä. Mutta mihin se työaika nyt sitten menee? Ja mihin sen pitäisi mennä?

Talous- ja velkaneuvonnassa kootaan asiakkaan tietoja, paljon ja usealta eri toimijalta. Niiden hankkiminen voi parhaimmillaan tai kauheimmillaan kestää viikkoja. Niitä pyydetään ja lähetetään postitse, sähköpostitse tai faksilla. Työajasta leijonan osan haukkaa tarpeellisten tietojen kerääminen.

Mitä jos tiedot saisi napin painalluksella, täppäämällä reaaliaikaisesti tai jopa pyytämättä? Asiantuntija perehtyisi tietoihin ja pystyisi tekemään arvionsa mahdollisista toimenpiteistä, siitä miten kyseistä henkilöä parhaiten voitaisiin auttaa. Tästä unelmoimme ja siihen vakaasti pyrimme.

Yöpöydälläni on tällä hetkellä Michael Enden vuonna 1977 kirjoittama Momo. Parempaa lukemista ei voisi olla kun ryhtyy aikaa säästämään. (Vahva suositus muillekin ajansäästäjille.) Nyt ei ole tarkoitus rynnätä rakentamaan sellaista mukamasajansäästöhärpäkettä, joka tosiasiallisesti vain rohmuaa viimeisetkin sekunnit jonnekin bittiavaruuteen, vaan muuttaa oikeasti kokonaan toimintatapoja. Kaikenlaiset aikarohmut kun ovat aina pois siitä tärkeimmästä, ihmisten auttamisesta – siitä jota me haluamme tehdä Vantaan talous- ja velkaneuvonnassa.

Marjo Nurminen
vantaalainen ajansäästäjä

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Aikaa säästämässä

  1. Paluuviite: Saako onnistumisesta olla ylpeä? | DigiVantaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s