Vantaalainen yrittäjyys näkyväksi palvelutarjottimen avulla?

vantaa-palvelutarjotin

Syyskuussa vantaalaiset seniorit kertoivat, mitä mieltä he olisivat verkkopalvelusta, josta löytyisi myös yritysten ja yhdistysten palveluita kaupungin palveluiden rinnalla. Millaisia ajatuksia tällainen verkkopalvelu herättää yrittäjässä? Mikä tekisi palvelutarjottimesta yrittäjälle houkuttelevan? Lähdimme haastattelukierrokselle ja otimme asiasta selvää.

6Aika Avoin osallisuus ja asiakkuus -hankkeessa tutkitaan, voisiko Oma Vantaa -verkkopalvelu toimia palvelutarjottimena, jossa kaupungin palveluiden rinnalla näkyisivät myös yritysten ja yhdistysten palvelut. Halusimme kuulla yrittäjien ajatuksia aiheesta ja haastattelimme kuutta ICT-alan pienyrittäjää. Haastatellut yrittäjät tarjoavat tietokoneiden järjestelmiin liittyvää asiantuntija-apua kotitalouksille ja yrityksille. Nämä ICT-alan yrittäjät valikoituivat haastateltavaksi, sillä senioreille tehdyn kyselyn perusteella lähes 40 % vastaajista oli käyttänyt tietotekniikkapalveluita; kuten tietokoneiden, mobiililaitteiden ja televisioiden asennus-, opastus- ja huoltopalveluja.

Pääosin ajatus tulevaisuuden palvelutarjottimesta kiinnostaa kaikkia haastateltuja yrittäjiä. Palvelutarjotin voisi olla uusi tapa saada näkyvyyttä, sen kautta voisi tavoittaa uusia asiakkaita ja sen avulla voitaisiin tehdä näkyväksi vantaalaista yrittäjyyttä. ”Kyllä, pidän ajatusta palvelutarjottimesta hyvänä ja kannatettavana. Voisin kuvitella itsekin käyttäväni palvelua, sillä tällä hetkellä olisi tarvetta esimerkiksi sähkömiehelle.” sanoo yksi haastatelluista. Toinen suhtautuu ajatukseen hieman varauksellisemmin: ”Mukaan pitäisi saada riittävän suuri määrä yrityksiä kattavasti eri toimialoilta, jotta palvelu kiinnostaisi asiakkaita. Vain näin siitä voisi olla hyötyä yrittäjille, kaupunkilaisille ja kaupungille.” Kolmas mietti palvelun jatkuvuutta: ”Jos palvelutarjottimen kautta ei tule yhtään asiakasta, kiinnostus sen käyttöä kohtaan lopahtaa.” Neljäs korostaisi vantaalaisuutta: ”Kaupunki voisi tarjota näkyvyyttä erityisesti vantaalaisille yrityksille.”

Itsepalvelu tärkein tekninen ominaisuus

Palvelutarjottimen toimivuuden ja uskottavuuden kannalta olisi tärkeää, että palveluiden tiedot ovat ajan tasalla. Siksi palveluntarjoajien tulisi päästä päivittämään omia tietojaan helposti itse. Yrittäjät toivoivat, että he voisivat helposti päivittää yhteys- ja hintatietoja, mutta myös muuttaa statustaan palvelussa. Esimerkiksi omat tiedot voisi piilottaa loman ajaksi ja palvelun käytön lopettaminen olisi vaivatonta. Eräs haastateltava ehdotti, että yrityksen käyttöoikeus voisi olla voimassa esimerkiksi vuoden kerrallaan, jolloin palvelualusta lähettäisi automaattisen muistutusviestin ennen tietojen erääntymistä. Silloin tulisivat myös palvelutiedot tarkastettua säännöllisin väliajoin.

Yrittäjät olivat valmiita sitoutumaan palvelutietojen päivittämisen lisäksi myös muihin yhteisiin toimintaperiaatteisiin. Pelisääntöihin voisi kuulua omien tietojen ylläpidon lisäksi vaatimus aktiivisesta Y-tunnuksesta, ennakkoperintärekisteriin kuulumisesta sekä hinnoittelun läpinäkyvyydestä. Haastateltavat pitivät myös asiakkaiden julkista vertaisarviointia hyvänä, mutta eivät ongelmattomana, ehdotuksena. Osa pelkäsi, että anonyymiä asiakasarviointia voisi käyttää kiusanteossa. Lisäksi kohtuullisia ylläpitokustannuksiakin pidettiin mahdollisina. Joskin palvelun maksullisuus edellyttäisi, että palvelutarjottimen tuottamaa hyötyä voisi mitata.

Sen sijaan ajanvarauskalenterin liittäminen palvelutarjottimeen jakoi haastateltavien mielipiteitä. Osa piti kalenteritoiminnallisuutta kannattavana, sillä he käyttävät jo tällä hetkellä jotakin verkkokalenteripalvelua. Osa ei nähnyt kalenteria tarpeellisena toimintona. Työn kestoa on usein vaikea arvioida ja toisaalta, sitten kaikkien ajanvarausten tulisi mennä aina kalenterin kautta. Tällä hetkellä asiakkaiden yhteydenotot ja palvelutilaukset tulevat haastatelluille yrityksille pääosin puhelimella. Asiakkaat ovat usein kovin hätäisiä ja haluavat palvelua pikaisesti. Puhelin on usein helpoin ja nopein tapa hoitaa asioita, sähköpostit tai sähköiset kalenterimerkinnät saattavat helpommin jäädä näkemättä.

Odotuksia kaupungille

Haastatellut yrittäjät toivoivat, että jos palvelutarjotin toteutuu, kaupunki panostaisi todenteolla sen markkinointiin ja pitäisi huolta palvelutarjonnasta. ”Jos kaupungin palveluneuvojat käyttäisivät palvelutarjotinta asiakkaita neuvoessaan, riittäisi jo se herättämään yrityksen mielenkiinnon.” sanoi yksi haastateltava.

Yrittäjät odottaisivat kaupungilta reilua ja tasapuolista kohtelua ja palvelulta toivottaisiin pysyvyyttä ja jatkuvaa kehittymistä. Ylläpito ja kehittäminen tulisi jatkossakin tehdä yhteistyössä yritysten kanssa. ”Itsepalveluperiaatteella palvelusta voitaisiin saada toimiva ja kestävä, mutta jonkun täytyy tuntea järjestelmä ja vastata siitä. Tarvitaan selkeä omistaja”, pohdiskeli yksi haastatelluista.

Haastateltavat näkivät kaupungin roolin palvelutarjottimen toiminnassa mahdollistavana, mutta ei kovin aktiivisena. Yrittäjät kokivat, että mikäli palvelu olisi maksuton, ei kaupunkia kohtaan voisi esittää merkittäviä vaatimuksia tai sitoumuksia. Silti haastateltavat toivoivat, että kaupunki voisi jollakin tavalla reagoida kielteisiin palautteisiin. ”Jos yritys ei toimi sääntöjen mukaan, tulee kaupungin voida poistaa se palvelusta.”

Jutun kirjoitti Petra Turtiainen ja yrittäjiä haastatteli Lauri Ovaska, 6Aika Avoin osallisuus ja asiakkuus -hankkeesta


6Aika on kuuden suurimman kaupungin yhteinen kaupunkikehitysstrategia. Tavoitteena on synnyttää Suomeen uutta osaamista, liiketoimintaa ja työpaikkoja.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s