Tapahtumien karkkikaupassa

Palvelumuotoilija Laura Virkki tutkii ”Hessut”-ryhmän selainpohjaista Printtikalenterin muokkaussovellusta.

Laurean ammattikorkeakoulun oppilaat ovat koko kevään ideoineet uusia tapahtumanjärjestämisen mahdollisuuksia niin järjestäjän kuin niihin osallistuvan näkökulmasta. Vantaan sähköiset asiointipalvelut hankkeen kehitystiimi pääsi nyt kuulemaan ja näkemään, kuinka opiskelijat olivat kiteyttäneet ideansa. Esillä ollutta ideoiden tulvaa voisi verrata vallinnan vaikeuteen karkkikaupassa – kaikki esillä oleva oli ihanan makeaa ja houkuttelevaa, mutta kuinka saada tämä kaikki mahtumaan yhteen karkkipussiin?

Laurean Tikkurilan kampukselle saapuessa pystyi heti aistimaan opiskelijoiden innon ja tyytyväisyyden omiin konsepteihinsa, eikä suotta! Opiskelijat olivat Palveluinnovaatiot-opintojakson alussa jakautuneet kahdeksitoista noin viiden hengen ryhmäksi ja keränneet tietoa ja asiakasymmärrystä konsepteja varten Laurean lehtoreiden Henry Lybäckin, Veera Lassilan ja Kaci Bourdachen sekä hankeen palvelumuotoilijan Laura Virkin ohjaamina. Nyt opiskelijat olivat kiteyttäneet ideansa julisteille ja kukin ryhmä sai lyhyesti esitellä konseptiehdotuksensa.

Unelmien tapahtumakalenteri

Yksi opiskelijoiden suosituimmista lähtökohdista oli unelmien tapahtumakalenterin konseptointi mobiilisovellukseksi. Mobiilisofta voisi sijainnin perusteella ehdottaa lähialueella olevia tapahtumia, tarjota tapahtumasta lisätietoa ja tarjouksia sekä vinkata käyttäjälle muista palveluista tapahtuman läheisyydessä, kuten esimerkiksi suositella illallista parhaiten arvostellussa ravintolassa tai yöpymistä läheisimmässä hotellissa.

Opiskelijoiden konseptit vastaavat haastatteluista ja kyselyistä esille tulleisiin tarpeisiin.  Useampaa henkilöä haastatellessa esille oli noussut tarve tulostettavalle kalenterille. Tämä havainto sai opiskelijaryhmän ideoimaan digiajan tulostettavan Printtikalenterin, jonka sisältö olisi selainpohjaisesti personoitavissa omien kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Tapahtuman järjestäjän apuvälineet

Opintojakson aikana opiskelijat olivat tehneet myös havaintoja siitä, miksi tapahtuman järjestäminen voi olla haasteellista ainakin ensikertalaiselle. Muun muassa tarvittavien tietojen löytäminen saattoi olla vaikeaa ja tieto on ripoteltuna useaan eri paikkaan. Tähän tarpeeseen opiskelijat ideoivat Tapsa-tapahtumajärjestelmän, joka tarjoaisi ratkaisun tilanvaraamiseen ja lupa-asioiden hoitamiseen. Järjestelmä opastaisi tapahtuman järjestämiseen liittyvissä asioissa mm. chatin ja opastusvideoiden avulla. Järjestelmässä hoituisi myös tapahtuma-avustusten hakeminen ja talkooväen hankkiminen vapaaehtoisrekisteristä. Lisäksi palvelu tuottaisi syötteinä valmiita markkinointi-ilmoituksia eri kanaviin.

Järjestäjille suunnattu Tapahtumapaketit-konsepti tekisi tapahtuman järjestämisestä helppoa. Opiskelijoiden idea oli hyvin selkeä – konsepti tarjoaisi tapahtuman järjestäjälle tiloihin sidottuja valmiita palvelupaketteja, sisältäen kaikki tarvittavat lupa-asiat hoidettuna.

Helpotuksen lupaviidakkossa rämpimiseen voisi tuoda myös Rajaustyökalu. Lyhykäisyydessään järjestelmään syötettäisiin vain tarvittavat tapahtumatiedot ja järjestelmä generoisi listan siitä, mitä lupia juuri tämän tapahtuman järjestämiseen tarvitaan. Näin järjestäjän ei tarvitsisi murehtia siitä, onko kaikki vaadittavat luvat haettu, eikä virkailijan tarvitsisi kysellä puuttuvien lupien perään.

Mistä koordinointiapua tapahtuman järjestämiseen? Opiskelijoiden konseptissa Vantaan tapahtumakoordinaattori ja Tapahtuma Helppi -sovellus tarjoaisivat apua verkostoitumiseen ja käytännön neuvoja tapahtuman järjestämiseen. Kun tapahtuman järjestäjällä tulee tarve löytää tapahtumaansa maistuvimmat tarjoilut ja muut tarvittavat palvelut, löytäisi hän ne helposti lähiseudun palvelut yhteen kokoavasta Palvelukorista  ja näin samalla tukisi lähiseudun elinkeinoelämää.

Mitä täällä tapahtuu?

Mitä lähiympäristössäsi tapahtuu? Haluatko tietää, onko ystäväsi menossa samaan tapahtumaan? Näihin kysymyksiin vastauksen antaisi Vantaa Finder, paikkatietoon perustuva hakukone tapahtumille. Tapahtumafoorumi puolestaan yhdistäisi vielä toisille tuntemattomat tapahtumaan osallistujat ja näin esimerkiksi lastentapahtumassa perheellinen voi löytää seuraa sekä apua toisesta vanhemmasta. Lisäksi vertaisverkosto tarjoaisi sen jäsenilleen paljon kohderyhmäkohtaista lisätietoa.

Entä kuinka saada käsitys Vantaalla tapahtuvista säännöllisistä tapahtumista? Tapahtumaopas tarjoaisi runsaasti lisätietoa ja tukisi ei-kaupallisten toimijoiden näkyvyyttä ja tapahtuman tärkeät tiedot voisi esittää ytimekkäästi kuvaaviin symbolein.

Kesäksi timmimpään rantakuntoon?

Timmi 2.0 -konseptiin oli löytynyt useita palvelua parantavia toiminnallisuuksia jo nyt käytössä olevaan tilavarausjärjestelmään. Uudessa versioissa olisi esimerkiksi selkeämpi tapahtuman peruutustoiminto, esitetty avoimemmin tilan myöntämisperusteet sekä tarkemmat tilan ja sen varustelun kuvaukset.

Vantaan sähköiset asiointipalvelut -hankkeen tiimi saa vielä käsiinsä tarkemmat konseptiesitykset, joita tullaan hyödyntämään seuraavissa suunnitteluvaiheissa. Tietomäärä, jota hanke sai näin lyhyessä ajassa, on uskomattoman suuri. Lisäksi opiskelijat saivat opintojakson aikana runsaasti kokemusta oikeasta asiakaskontaktista ja pääsivät kehittämään omaa ammatillista osaamistaan. Käsissämme on siis yhteistyömalli, jota kannattaa vaalia.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s